Sunday, February 25, 2007

Hälsan som religion

Varför skall man krångla till det med Gud, Jesus och den helige ande med den dyrbara personalkrävande apparaten kyrkan när det finns KUREN över alla andra kurer, nämligen Kuren. Den är särskilt bra i kyrkoårets fastetid. Kuren utlovar rening utan fasta. Den kräver dessutom mindre utrymme än fastetiden, nämligen 25 milliliter per dag.

Välgörande resultat för såväl kropp som själ utlovas inom tio dagar, en teologisk fasta räcker i fyrtio dagar. Jodå. Det är mycket med det teologiska, landets förre ärkebiskop har lurat ut att jungfrufödelsen, när Maria födde Jesus, var en teologisk födsel som vare sig krävde det ena eller det anda, ande. Men ont hade hon, berättar ögonvittnen. Visserligen var de den tidens uteliggare, d v s herdar. Inte ens krubban var teologiskt tom.Den brukar till och med visas i skylten på NK I Göteborg.

Om jag minns rätt var Per eller Bosse med mig i en kyrkällare för att titta på krubban (sommartid). Krubban var tom och kommentaren blev: Nån har snott Jesus!!

Men KUREN snuddar med sina 250 ml vid teologiska spörsmål, den presenteras som "en utrensningskur om du har syndat!" Kampanjpris 198 SEK mot rek Life-pris 219:-
Så presenteras också Jesus.Som någon att fly till för att bli ren när man har syndat. Men ofta glömmer vi villkoret att göra upp med den man sårat eller behandlat illa. Jag har på ganska nära håll mött avlägsna släktingar till kvinnor som tvångssteriliserats av rasbiologiska skäl och romer som i vårt land inte fick bosätta sig var som helst. Nu har TV tagit upp en del av vår tidiga nutidshistoria. Vi uppträder gärna som världssamvete och glömmer så lätt regeringsformens grundregel om att "ingens samvete tvinga eller tvinga låta".

Jag förstod inte så mycket av det som jag som liten pojke fick höra och uppleva bland folket i min farfarsfars karga jordmån som torpare i södra Mark. Men det gav mig en god resonansbotten. Resonemangsbotten.

Uj va allvarligt! Men vi behöver ibland se vår nutida förträfflighet projiceras mot verklighetens ibland mörka bakgrund.
Just nu pågår VM på skidor.
Det är ju viktigt, ju.
Vi hörs.

2 comments:

lisa said...

Kur? Det är vad vi kallar c-vitamin-brustablett!

Anonymous said...

En rejäl släng av vinterkräksjuka rensar också ut det mesta. Kanske en lagom straffkur om man syndat.