Wednesday, February 14, 2007

0214

Dennis Töllborg, professor i rättsteori vid Göteborgs Högskola hade räknat med en publik på tio personer när han bestämt sig för att tala vid en av Varbergs Föreläsningsförenings föreläsningar på Varbergs teater. Teatern var knökad ända upp på tredje raden, d v s övre balkongen. Vill ni veta hur teatern ser ut, besök Storan mitt emot Bältespännarna. Den har ritats av samme arkitekt. Men blyghet förbjuder mig att tala om vilken som är original och vilken som är kopia. Det är också ett svepskäl för att dölja min okunnighet i teaterhistoria. Teaterhistorier är jag bra på, men det får vara till en annan gång.
Töllborgs timslånga "föreläsning" över ämnet Rättsteori spände omkring en hyllning till Varbergsbastun i Kallbadhuset och ett filosofisktjuridiskt resonemang kring tingsrätters befintlighet. (Han brukar ibland segla hit från Göteborg på omkring 7 timmar.) Ja, ursäkta språket, men i paragrafbranschen uttrycker man sig så. Föreläsning inom citattecken? Ja. Töllborg lider som föredragshållare av den vanföreställningen att man kan behandla en knökad teater på samma sätt som en väl samlad föresläsningssal, där åhörarna sitter uppflugna som hönor på sömnpinnar. Han småspringer fram och tillbaks på scenen och utför däremellan gymnastiska rörelser med armarna. En reminiscens från skolvärlden förmodligen.
Reminiscens? Jag brukar OCKSÅ har en ordbok tillhands.
Jag har hört miljoner (nåja) talare, som till 98 procent har det gemensamt att de sväljer poängerna genom att dra ner röstläget i slutet av meningarna och sedan kasta ut poängen som en ohörbar eftersläng. (Som ni förstår låg hörapparaten hemma på skrivbordet.)
Han dömdeut begreppet tingsrätt och hävdade med skärpa, att tingsrätten är ett fiktivt begepp för att domaren skall slippa ta ansvar. Men det ÄR han/hon som dömer. Men de flesta av dem kan inte juridik, sa han. Domsskälen inleds oftas med orden: Tingsrätten har
funnit. Fel. Det bör stå Jag, domaren, har bestämt/funnit.
Det borde vara förbjudet för jurister att syssla med juridik. I stället för att i tvistemål rota i det som skiljer oss åt borde se framåt och utreda vad vi är ense om, sa Töllborg.
Han häcklade clownen och landshövdingen Anders Björck och plockade sönder begreppet Rättsligt Relevant i små små pappersbitar som spreds som konfetti över publiken.
DET var en fin kväll för mig, som sedan 1955 stortrivts i de rättegångar där jag inte själv varit svarande.
Bless/Kess

No comments: